Skrevet av Klinisk ernæringsfysiolog Kristin Melen.

Unngå store og sene måltider. Spis heller lite og ofte, og unngå å spise seinere enn 2-3 timer før sengetid. Husk også å heve sengens hodeende minst 15 cm, for eksempel med klosser eller bøker under sengebeina.

Unngå fettrike matvarer/måltider. Normal, sunn hverdagsmat er det beste. Spis gjerne fiberrik kost for å forebygge forstoppelse. Det er viktig med proteiner i alle måltider for at magesyren skal få noe å arbeide med.  Proteiner finnes i kjøtt, fisk, mager ost, nøtter, belgfrukter og egg. Unngå måltider uten proteiner eks boller og saft, smågodt.

 

Forsøk å redusere vekten dersom du er overvektig da det minsker presset fra buken på magesekken.

 

Vær oppmerksom på mat og drikke som senker spenningen i lukkemuskelen i nedre del av spiserøret. Slike matvarer er:

                        sjokolade

                        alkohol

                        peppermynte og peppermynteolje

                        koffeinholdige drikker (kaffe, te, cola)

 

Vær oppmerksom på syrlige drikker, tomat, tomatprodukter og krydder som kan virke irriterende på nedre del av spiserøret.

 

Stekt mat (kjøtt) kan forsterke plagene. Kokt eller ovnsstekt mat tolereres bedre.

 

Reduser inntak av gassdannende matvarer. Matvarer som kan gi luftplager er:

                        Løk (purre, vårløk og gressløk går bedre)

                        Kål (det som sluter på kål)                

                        Sukkeralkoholer (sorbitol/mannitol slutter på -ol) i sukkerfritt pastiller/tyggis

                        Kullsyreholdige drikker

                        Evt brød med hele korn, erter, selvkokte bønner, frisk eple og sopp samt hvete

 

1 glass vann med 1 ss sitronsaft 1-3 ganger til måltidene pr dag regulerer pH i magesekken.

 

Unngå mat- og drikkevarer som du av erfaring vet gir deg refluksplager.

 

Tobakksrøyking stimulerer syreproduksjonen i magesekken.

 

Unngå stramtsittende klær.

 

Unngå fremoverbøyning og tunge løft. Hold hode høyere enn magen.